Hitzaren balioa
Fernando Buesaren bizitza

1988-1994

“Ez zitzaion inprobisatzea gustatzen, gaiak sakonki aztertzen zituen. Politikaren ofizio zintzoaz hitz egiten zuen, ez lanbideaz”.

Jesús Loza

Abokatu bulegoa eta funtzionariotza alde batera geratu ziren eta politikaria gailendu zen. Bere alderdia probintzian zuzendu eta Eusko Legebiltzarrean ordezkatu zuen, Foru Aldundiko presidente izan zen, Gasteizko alkategaia eta Eusko Jaurlaritzako lehendakariorde izan zen, Hezkuntza eta Gizarte Gaietan eskumenak zituelarik. Langile eta negoziatzaile nekaezina, politikaz gozatzen zuen. Pragmatikoa, zorrotza eta kartesiarra, gaiak prestatzeagatik, ezberdinekin adosteko zuen gaitasunagatik eta oratoria bikainagatik nabarmendu zen Buesa. Sinetsita zegoen politikaren nobleziaz eta pertsonen bizitza hobetzeko zituen aukerez.

1982ko urriaren 28ko emaitzen ondoren, Buesak Gasteizko alkategaia izateko aukera handia zuen, baina Cuerdak eutsi egin zion. Irudian, Emilio Alfaro kazetariaren aurpegia, hauteskunde bezperetan, Joviren karikatura batekin ilustratua. (Egunkaria: El Correo, 1983ko apirilaren 27a).

Foto: Diputación Foral de Álava - AFA - DFA

Cuerda alkatearen eta Fernando Buesaren arteko lehia politikoak urteak iraun zuen, eta hau Diputazioko presidente izatera pasa zenean areagotu zen. Iñaki Cerrajeriaren tira komikoan Alberto Ansolak eta Javier Rojok laguntzen dute, hurrenez hurren. (Irudia: El Correo, 1991ko uztailaren 14a).

1987-1991

Sozialisten eta jeltzaleen arteko itun orokorraren ondorioz, Buesa Arabako Ahaldun Nagusi bihurtu zen 1987 eta 1991 artean. Irudian, Foru Aldundiaren erretratu ofiziala. (Koadroa: Arabako Foru Aldundia AFA – AFA).

1990

Buesak Salburuako abereen plaza Baskoniaren kirol esparruan eraldatzeko apustua egin zuen. Hil ondoren, kantxak bere izena jasoko zuen oroigarri eta omenaldi gisa. Argazkian, inaugurazio jauzia Araba Arenan, 1990eko irailaren 15ean, Taugres eta Atletico Madril Villalbaren artean jokatutako lehen partidan. (Argazkia: Baskonia).

1990

1991

1991n Buesa Eusko Jaurlaritzako Gizarte Gaietarako lehendakariorde eta Hezkuntza eta Unibertsitate sailburu izendatu zuten. Oso etapa gogorra izan zen pertsonalki, baina arrakastatsua eta emankorra politikoki (Argazkia: Eusko Jaurlaritza, 1991).

1991

Buesaren kudeaketa arrakastatsuak, euskal hezkuntza sistemak agindu zuen Eskola Itunarekin, Ikastolen Konfederazioaren kanpainarekin bat egin zuen, publikoa eta pribatua ez zen beste bide bat nahi baitzuen. Orduan, “Euskararen etsaia” zela salatu zuten. (Irudiak: EUSKALDOK, Euskal Dokumentazio Zentroa, Deustuko Unibertsitatea, Ikastolen mugimendua. Un pueblo en marcha, 226. or. Eta Sancho el Sabio Fundazioa).

1983

1994

Fernandoren agintaldian, Hezkuntzan, Euskal Eskola Publikoaren Jaia ospatzen hasi zen, lehen sozialki gaizki kontsideratuta zeuden ikastetxe horiei prestigio ludikoa emateko modu gisa. Lasarte-Oriako hipodromoan 1994an ospatutako Euskal Eskola Publikoaren III. Jaiaren kartela. (Kartela: Bizkaiko IGEen Federazioaren jentilezia).

Buesa Ardanza lehendakariarekin eta hezkuntza sektoreko hainbat ordezkarirekin izan da Euskal Eskola Publikoaren III. Jaian. (Argazkia: Eusko Jaurlaritza).

Euskal Herriko Unibertsitatearen 1994-95 ikasturtearen hasiera Las Nieves kaperan, hamar urte geroago campuseko Aulario-Liburutegi gisa birmoldatu aurretik. Buesa Aldundiaren eraikin hau unibertsitate publikora pasa zedin tematu zen. (Argazkia: Eusko Jaurlaritza).

Foto: Diputación Foral de Álava - AFA - DFA

Dominak

Beira-arasa honetan, Fernando Buesak hainbat erakundetatik jaso zituen hainbat domina erakusten dira, bere kargu eta jarduerengatik errekonozimendu gisa, baita hil ondoren ere:

1. Arabako Biltzar Nagusietako kide izateko domina (II. legealditik V. legealdira)
2. Gasteizko Udalbatzako kide izateko domina (1983-1987 legegintzaldia)
3. Eusko Legebiltzarreko kide izateko domina (II a la VI legegintzaldiak)
4. Eusko Jaurlaritzako lehendakariorde izateko domina (IV. legegintzaldia)
5. Arabako Urrezko Domina (Arabako Foru Aldundiak emandakoa, 2000ko apirilaren 28an)
6. Vitoria-Gasteizko Urrezko Domina (Vitoria-Gasteizko Udalak emandakoa, 2000ko abuztuaren 5ean)
7. Espainiako Abokatutzaren Zerbitzuko Merituaren Domina (Espainiako Abokatutzak emandakoa, 2000ko azaroaren 22an)
8. Terrorismoaren Biktimei Aitorpen Zibila egiteko Errege Aginduaren Gurutze Handia (Barne Ministerioak emana 2001eko maiatzaren 18an)
9. Alfontso X.a Jakitunaren Gurutze Handia (Hezkuntza eta Zientzia Ministerioak 2005eko otsailaren 25ean emana)